صفحه اصلي|نقشه سايت
يکشنبه ١٠ ارديبهشت ١٣٩٦اخبار
آخرين اخبار:
جستجو
آمار بازدید کنندگان
بازدیدکنندگان این صفحه: 4430
بازدید کنندگان امروز: 496
کل بازدیدکنندگان: 10608669
بازدیدکنندگان آنلاین: 20
زمان بارگزاری صفحه: 0/1562 ثانيه
ساعت
اوقات شرعی
آب و هوا
weather.ir is down

اتوماسیون اداری 

 
 
 
 
قوانين

قوانین 93گانه کتابچه داوری روئینگ (2009)

1- تعریف روئینگ : روئینگ عبارت است از جلو بردن یک قایق با یا بدون سکاندار ، توسط نیروی عضلانی یک یا بیش از یک پاروزن با استفاده از پاروها بعنوان وسیله اعمال فشار ، نشستن درون قایق ها در حالی که پشتها به سمت مسیر حرکت قایق است . پارو زدن روی دستگاه های شبیه ساز نیز جزئی از روئینگ می باشد غیر از صندلی تمامی قسمت های قایق ثابت می باشد همه مسابقاتی که تحت عناوین مختلف در جهان برگزار می شود بر اساس این قوانین قضاوت خواهد شد.
2- گاهی در مسابقات بین المللی ممکن است در موارد کم نظیر فدراسیون های میزبان قوانین ملی خود را جایگزین کنند.
3- معرفی مسابقات قهرمانی جهان: بزرگسالان Seniors (مردان، زنان - سبک وزنها - معلولین)
زیر 23 سال U23 (مردان، زنان - سبک وزنها)
جوانان Juniors (مردان ، زنان)
4- 4سال قبل از برگزاری یک مسابقه مناسب ترین کاندید انتخاب می شود. که پس از رای گیری در کنگره زمان و مکان آن مسابقه به تصویب می رسد.
5- همه فدراسیون های عضو فیسا می توانند در مسابقات شرکت کنند. مسابقات جوانان زیر 23 سال سبک وزنها و معلولین فقط برای قایقرانانی که در یک از دسته های بالا جای دارند مجاز می باشد.
6- کاپ جهانی روئینگ در برگیرنده مجموعه ای از مسابقات بین المللی مشخصی است که با فاصله ای معین در تقویم مسابقات گنجانده
می شود امتیازات چند مسابقه با هم جمع می شود.
7- معمولا مسافت و نحوه برگزاری در مسابقات بین المللی قابل تغییر است. گونه های مختلف مسابقه در کشورهای مختلف به فیسا گزارش شده و فیسا ممکن است آن نوع از مسابقه را در سالهای آینده بعنوان مسابقه بین المللی برگزار نماید.
8- ممکن است از سوی فیسا دستور العمل های لازم جدید جهت برگزاری این مسابقات ابلاغ گردد. ممکن است فیسا دو نفر نماینده فنی جهت رسیدگی و راهنمایی به محل مسابقه اعزام نمایند.
9- در قالب باشگاه یا تیم ملی امکان شرکت در مسابقات بین المللی وجود دارد. هیچ شخصی نمی تواند به طور مستقیم در خواست ثبت نام به فیسا بدهد.

10- بازیهای بین المللی
11- بازیهای بین المللی
12- مسافت و شرایط توسط فدراسیون مربوطه قابل تغییر می باشد. مسابقات کشوری توسط قوانین مسابقه حاکم بر فدراسیون مربوطه سازماندهی و کنترل می شود.
13- تا قبل از سی ام دسامبر هر سال فدراسیونهایی که مایلند سال آینده در کشورشان میزبان مسابقات بین المللی باشند باید تاریخ ، نوع مسابقه ، جزئیات محل مسابقه ، رده های سنی و نوع قایقها همچنین استثناهای در نظر گرفته شده را به فیسا اطلاع دهد.
14- فیسا باید تا قبل از 31 اکتبر هر سال لیست تمامی مسابقات و بازیهای بین المللی تصویب شده آن سال را به تمامی فدراسیونهای عضو اعلام نماید.
15- هر فدراسیون عضو باید ضمانت نماید که ورزشکارانش دارای سلامت کامل و تناسب لازم می باشند. - فدراسیونها باید از سوی فیسا اطمینان داشته باشند تمامی جنبه های ایمنی و سلامتی در مسابقه برای آنها لحاظ شده است.
16- 1- جوانان
2- زیر 23 سال
3- بزرگسالان
4- پیشکسوتان
17- علاوه بر رده های سنی ذکر شده رده سبک وزن برای بزرگسالان و زیر 23 سال و رده معلولین برای بزرگسالان نیز در نظر گرفته شده است.
18- هر وقت امکان داشت 2 ساعت قبل از شروع مسابقه نماینده ای از فیسا مجوزهای شرکت کنندگان را بازبینی دوباره می کند.
19- سکاندارها جزء گروه پاروزنان محسوب می شوند
جنسیت سکاندار باید با پاروزنان همگون باشد.
حداقل وزن سکاندار مرد 55 کیلوگرم می باشد.
حداقل وزن سکاندار زن 50 کیلوگرم می باشد.
در غیر اینصورت از وزنه اضافه استفاده می شود.
20- حداکثر 2ساعت و حداقل یک ساعت قبل از مسابقه
روزهای بعدی مسابقه وزن کشی تکرار می شود.
به همراه داشتن کارت شناسایی لازم است.
21- یک پاروزن یا سکاندار تا قبل از روز آخر سال 18 سالگی اش زیر گروه جوانان قرار می گیرد.
(18سال و .....ماه تا 29 اسفند یا 31 سپتامبر همان سال)
(وقتی وارد سال 89 (2011)شویم همه متولدین 70(92) حق شرکت در جوانان ندارند)
22- یک پاروزن یا سکاندار تا قبل از روز آخر سال 22 سالگی اش زیر گروه جوانان قرار می گیرد.
(22سال و .....ماه تا 29 اسفند یا 31 سپتامبر همان سال)
(وقتی وارد سال 89 (2011)شویم همه متولدین 66(88) حق شرکت در جوانان ندارند)
23- میانگین وزن یک پاروزن مرد (به استثنا سکاندار) نباید بیشتر از 70 کیلوگرم باشد که هر پاروزن مرد به تنهایی نباید وزنی بیش از 5/72 کیلوگرم داشته باشد.پاروزن سینگل مرد نیز نباید وزنی بیش از 5/72 کیلوگرم داشته باشد.میانگین وزن یک پاروزن زن (به استثنا سکاندار) نباید بیشتر از 57 کیلوگرم باشد که هر پاروزن زن به تنهایی نباید وزنی بیش از59 کیلوگرم داشته باشد. پاروزن سینگل مرد نیز نباید وزنی بیش از 59 کیلوگرم داشته باشد.
24- از آغاز سالی که پاروزن 27سالگی اش تمام می شود
می تواند تحت عنوان پیشکسوت در مسابقه شرکت نماید.
متولدین 60 (82) از آغاز سال 88 (2010) می توانند در مسابقات پیشکسوتان شرکت کنند.
مسابقات پیشکسوتان از قوانین مربوط به مسابقات بین المللی پیروی می کند.
در رده های سنی 27 و 36 و 43 و 50 و 55 و 60 و 65 و 70 و 75 سالگی برگزار می شود.رده های سنی بالا مخصوص سکاندار نمی باشد.
25- نیمی از پاروزنان مرد و نیمی زن هستند سکاندار می توان زن یا مرد باشد.
26- پاروزن معلول به پاروزنی اطلاق می شود که دارای معلولیتی باشد که طبق قوانین مندرج در روئینگ معلولین معیار لازم جهت معلول بودن را داشته باشد.

AS از مهره 12 کمر به پایین فلج هستند 1X
TA این افراد از نیروهای دست و بدن می توانند استفاده کنند ولی از نیروی پا محرومند 2X
LTA این افراد معلولیت جزءی دارند 4X
27- انواع قایقهای مورد تایید فیسا
Single Sculls (1x)
Double Sculls (2x)
Pair (2-)
Coxed Pair (2+)
Quadruple Sculls (4x)
Four (4-)
Coxed Four (4+)
Eight (8+)
28- Men (M) 1x, 2x, 2-, 4x, 4-, 8+, 2+, 4+,
Women (W) 1x, 2x, 2-, 4x, 4-, 8+
Lightweight Men (LM) 1x, 2x, 2-, 4x, 4-, 8+
Lightweight Women (LW) 1x, 2x, 4x
Adaptive (A) : 1x, 2x, 4+
Under 23 Men (BM) 1x, 2x, 2-, 4x, 4-, 8+, 4+
Under 23 Women (BW) 1x, 2x, 2-, 4x, 4-
Under 23 Lightweight Men (BLM) 1x, 2x, 2-, 4x, 4-
Under 23 Lightweight Women (BLW 1x, 2x
Junior Men (JM) 1x, 2x, 2-, 4x, 4-, 8+, 4+
Junior Women (JW) 1x, 2x, 2-, 4x, 4-, 8+
اگر در هر یک از مواد بالا کمتر از 7 شروع کننده در 3 مسابقه پی در پی قهرمانی جهان وجود داشته باشد از سال بعد آن ماده حذف می شود. این قانون در مورد رشته های المپیکی صدق نمی کند.
29- Men (M) 1x, 2x, 2-, 4x, 4-, 8+
Women (W) 1x, 2x, 2-, 4x, 8+
Lightweight Men (LM) 2x, 4-
Lightweight Women (LW) 2x

30- نوک قایق می بایست توپ سفید رنگ نصب شود
باید عاری از مارکهای تبلیغاتی باشد
ارتباط از طریق بیسیم در داخل قایق مجاز نیست
دستگاههای دیگری (ریبلت) که بتوسط آن ورزشکار قادر است خواص طبیعی آب را مشاهده کند مجاز نمی باشد.
قایق می بایست در مقابل چپ شدن ایمن باشد.
ضخامت تیغه پارو میبایست حداقل 5میلیمتر در تک پارو و 3 میلیمتر در دوپارو باشد.
جای سکاندار می بایست حداقل 70سانتیمتر دهانه و 50سانتیمتر پهنا داشته باشد.
ممکن است از پاروزنان خواسته شود لوازم دیگری مثل دوربین حمل کنند.
پلاک قایق می بایست در محلی که قابل رویت است نصب شود.
از لحاظ ایمن بودن شرایط ویژه ای داشته باشد.
حداقل طول قایق می بایست 20/7 متر باشد.
31- حداقل وزن مجاز از قرار زیر است: 1x 14 kgs, 2x 27 kgs, 2- 27 kgs, 2+ 32 kgs,
4x 52 kgs, 4- 50 kgs, 4+ 51 kgs, 8+ 96 kgs
وزن ریگر جزء وزن قایق است.
دقت ترازوها می بایست تا 1/0 کیلوگرم باشد.
24 ساعت قبل از مسابقه ترازوها می بایست در اختیار باشد.
مسئولیت صحت وزن قایق به عهده ورزشکار می باشد.
قبل از شروع هر مرحله جهت وزن کشی قرعه کشی می شود.
اگر قایقی در اولین وزن کشی حداقل وزن را نداشته باشد تا سه بار وزن کشی می شود و هر بار مسئولین پای برگه وزن کشی را امضا می کنند.

32- مسافت مسیر مسابقه 2000 متر می باشد.
مسابقات در 6 لاین انجام می شود.
مسابقات پیشکسوتان همچنین معلولین در 1000متر انجام می شود.
33- در کلیه مسابقات رسمی مسیر مسابقه 2000متر می باشد.
تنها در مسابقات پیشکسوتان و معلولین 1000متر محاسبه می شود.
34- در مسابقه هیت بندی بر اساس 6لاین انجام می شود.
ولی لازم است مسیر مسابقه دارای 8لاین باشد.
35- جهت برگزاری کلیه مسابقات قهرمانی جهان ، بین المللی و ..... اجازه فیسا لازم و ضروری می باشد.
36- اجازه فیسا
آماده سازی و برگزاری
تعیین تاریخ و برنامه مسابقه
آماده سازی مسیر مسابقه تاسیسات مربوطه و مشخص کردن هیات داوران
تعیین مشاور ایمنی و پزشک
اجرای قوانین حاکم بر مسابقات
ارتباط کامل با بیسیم و تلفن بین نفرات برگزار کننده
37- اگر مشکلی پیش آید که پیشبینی نشده است تصمیم آخر را کمیته برگزار کننده می گیرد.
38- اگر موردی روی لباس یا قایق یا پاروی ورزشکار تبلیغاتی باشد باید قبل از مسابقه توسط فدراسیون مربوطه بررسی شود.
39- فیسا در کلیه مسابقات حق تبلیغ و فروش محصولات خود را دارد همچنین فدراسیون میزبان می بایست جایی مناسب در اختیار فیسا قرار دهد.

40- تبلیغ ها باید با قوانین داخلی کشور میزبان منافات نداشته باشد.
تبلیغاتی که به هر نحو برای روئینگ مضر باشد مجاز نمی باشد.(مشروبات بیشتر از 15%)
اسپانسرهایی که بخشی از تولیداتشان نامناسب است برای بخش مناسب مشکلی برای تبلیغ ندارند.
41- در کلاسهای دونفره چهارنفره و هشت نفره لازم است لباس ورزشکاران متحدالشکل باشد .
علاوه بر لباس لازم است پشت و روی تیغه پاروها با علائمی که قبلا مورد تایید فیسا قرار گرفته رنگامیزی گردد.

42- جهت شرکت در مسابقه یکی از شروط لازم داشتن اجازه نامه از کشور میزبان است.
ضروریست پاروزنان تحت نام فدراسیون خود در مسابقات شرکت کنند.
43- شرکت یک ورزشکار در دو باشگاه یا دو تیم با یک نام فدراسیون ممنوع می باشد.
44- لازم است از سوی فدراسیونها فرمهای مربوط به ثبت نام به طور کامل پر شود.
اسامی پاروزنان می بایست در فرم مربوطه از جلوی قایق تا نفر آخر (استروک) قید گردد و بعد از آن نام سکاندار بیاید.
فیسا باید 2ماه قبل از آخرین مهلت ثبت نام فرمهای مربوط را در اختیار فدراسیونهای عضو بگذارد.
فدراسیونها می بایست حداکثر 14روز قبل از اولین مسابقه تمامی فرمهای مربوطه را دریافت کنند.

45- کمیته برگزاری مسابقات مسئول است حداکثر 2 روز بعد از اتمام زمان ثبت نام لیستی از تیمهای ثبت نام شده را در اختیار فدراسیونهای شرکت کننده قراردهد.
46- در صورتی که فدراسیونی اطلاعات دروغ و اشتباه ارائه داده شود و در زمان ثبت نام این امر مشخص گردد از دور مسابقات حذف می گردد.
47- اگر در اسامی ورزشکاران یا اطلاعات دیگر مربوط به ثبت نام تیمی موردی تغییر کند باید سریعا به مسئولین برگزار کننده اطلاع داده شود.
48- در مسابقات بین المللی حداکثر یک روز قبل از مسابقه باید موارد انصراف را به مسئولین برگزار کننده اطلاع دهیم.
در مسابقات قهرمانی جهان همچنین در کاپها لازم است 3ساعت قبل از جلسه قرعه کشی جهت انصراف اقدام نموده فرمهای مربوطه را پرکنیم
500 فرانک سوئیسی جریمه تیمهایی است که به موقع نسبت به انصراف اقدام نکنند.
49- اگر تیمی بخواهد نفرات جایگزین در قایق داشته باشد می بایست حداکثر یک ساعت قبل از اولین هیت به مسئولین اطلاع دهد.
این قانون برای کلیه مسابقات قهرمانی جهان بین المللی و کاپها وجود دارد.
امکان جایگزین نمودن نیمی از ورزشکاران یک قایق وجود دارد.
برای یک نفره امکان تغییر وجود ندارد.
50- اگر تیمی بخواهد نفرات خود را بعد از اولین هیت جایگزین نماید تنها به شرط ثابت شدن بیماری ورزشکار امکان دارد.
51- اصول و قواعد کلی جهت برگزار کنندگان مسابقه شامل
1- حفظ سلامتی تمامی افراد شرکت کننده
2- ایجاد عدالت در مسابقات برای همه
52- مسابقه ای که از لحاظ توجه به مسائل ایمنی مورد رضایت واقع نشود شورا ممکن است آن مسابقه را از لیست تقویم ورزشی حذف نماید.
سرویس پزشکی و سرویس نجات در زمان مسابقه باید دایر باشند.
4 روز مانده به آغاز مسابقه کمیته اجرائی موظف است روز بازگشائی محل مسابقه و ساعات بازگشائی هر روز و زمان اتمام تمرین را اعلام نماید.
53- ترافیک رولز در دو قسمت زمان مسابقه و تمرین تهیه می شود.
طبق قوانین عبور و مرور پاروزنان نباید هنگامی مسابقه دهندگان از خط عبور می کنند همراه بقیه از خط عبور کند.
هیچ قایقی حق ندارد در طول مسیر تمرین یا مسابقه قایق خود را متوقف نگه دارد.
قایقی که در حال تمرین است حق ندارد مسابقه دهنگان را دنبال کند.
54- در ساعتهای رسمی تمرین و مسابقه هیچ قایقی بدون اجازه رئیس هیات داوران اجازه حضور در مسیر مسابقه یا در مناطق تمرین را ندارد.
55- هرگاه تیمی بدلیل آسیبهایی که به تجهیزاتش رسیده اظهار ناراحتی و نارضایتی نماید هیات داوران موظفند مسئله را در خصوص شناخت مقصر اصلی پی گیری نماید.
56- پاروزنان لازم است در شرایط یکسان مسابقه بدهند.
پاروزنان می بایست نسبت به حریفان خود و مقامات رسمی مسابقات احترام زیادی قائل شوند.
پاروزنان می بایست به موقع در محل مسابقه حاضر شوند
پاروزنان می بایست به راهنمائی های مقامات مسئول توجه نمایند.
57- هرگاه تجهیزاتی چون قایق پارو یا لوازم دیگر ابداع می شود قبلا از استفاده در ورزش باید از لحاظ مسائل زیر کنترل شود:
هزینه اش زیاد نباشد
در دسترس تمامی ورزشکاران باشد.
نباید استفاده از آن برای قشر خاصی برتری به ارمغان بیاورد.
مشکلی از لحاظ محیط زیست به دنبال نداشته باشد.
58- می بایست از طرف برگزار کنندگان مسابقات مختلف قبل از شروع مسابقه شرایط آب و هوائی نا مساعد پیش بینی گردد.
در مورد به کارگیری اقدامات لازم و پیش بینی های لازم تصمیم بعهده رئیس هیات داوران است.
59- هر گاه تعداد تیمهای شرکت کننده بیش از شش قایق باشد از سیستم ارتقاء استفاده می شود.
سازماندهی مسابقه باید به گونه ای باشد که یک پاروزن مجبور نباشد هر روز بیش از یک مسابقه داشته باشد.
H = Heat,مقدماتی
R = Repêchage,فرصت دوباره
S A/B = Semi-finals for Finals A & B,12 نفری که برای رفتن به فینال A با هم به رقابت می پردازند.
S C/D = Semi-finals for Finals C & D, etc.,
S A/B/C = Semi-finals for Finals A & B & C,
S D/E/F = Semi-finals for Finals D & E & F, etc.,
FA = (Final A) Final for places 1-6,
FB = (Final B) Final for places 7-12, etc.,
TT = Time-Trial,
X = Eliminated.
تا قبل از اتمام هر مرحله از مسابقه هیات داوران جهت مرحله بعد قرعه کشی می کند
نتیجه قرعه کشی نباید تا شروع آن مرحله در اختیار تیم ها قرار گیرد.
در موارد استثنا کمیته اجرائی ممکن است تصمیم بگیرد مسابقات فینال C,D,E,F را برگزار نکند.
60- یک روز قبل از مسابقات در جلسه مربوط به مدیران تیم قرعه کشی برگزار می گردد.
قرعه کشی هم جهت مشخص شدن تیم ها در هیتها و هم جهت مشخص شدن تیمهای یک هیت در لاینهای مربوطه انجام می شود.
انتخاب سرگروه براساس رکوردهای قبلی انجام می شود.
اگر کمتر است 7 قایق شرکت کرده باشند برای تایین لاینها:
در مسابقات قهرمانی یک مسابقه مقدماتی انجام می شود.
در مسابقات بین المللی قرعه کشی انجام می شود.
کمیته اجرائی شخصی را به عنوان داور رده بندی انتخاب می کند که مسئول است قبل از قرعه کشی هیتها سرگروه ها را انتخاب کند. به نحوی که دو پاروزن سریع در یک گروه قرار نگیرند.
ممکن است در قرعه کشی هیت ها تیم های برتر در هیت یک و در بهترین لاین قرار نگیرند
رده بندی نباید تاثیری روی دوره های بعد داشته باشد.
در مرحله های رپه شارژ نیمه نهائی و نهایی قاعده بدین گونه است که تیمهایی که در دور قبل در لاین خوب قرار گرفته بودند در لاین میانی قرار می گیرند.
61- پس از قرعه کشی اگر تیمی اخراج شود یا انصراف بدهد به گونه زیر عمل می شود:
اگر قبل از شروع آن دوره (اعم از هیت رپه شارژ یا .. ) باشد هیات داوران قرعه کشی جدید انجام می دهد.
اگر بعد از شروع آن دوره باشد از اختصارات زیر استفاده می شود.
DNS,DNQ,EXI
اگر تیمی مسابقه اش را به انتها نرساند از اختصار DNF استفاده می شود.
تیمی که DNS یا DNF شده باشد در رده بندی آن مسابقه در آخر قرار خواهد گرفت.
62- - در شرایط بد آب و هوائی و در شرایط محدودیت زمانی ممکن است از این سیستم استفاده شود
به نحوی که با فاصله 30 ثانیه تک تک تیمها استارت می زنند و در نهایت زمانهایشان محاسبه می شود.
63- در این شرایط هیات داوران با اعضای برگزار کننده مشورت کرده و تغییراتی دربرنامه لحاظ می کنند.
در این شرایط ممکن است 3 شخص با تجربه به عنوان کمیته عدالت تشکیل شده اوضاع موجود را بررسی نمایند.
64- 100 متر اول مسیر مسابقه منطقه استارت را تشکیل می دهد.
استارتر باید به تیم ها اجازه ورود به منطقه استارت را بدهد
حداکثر تا قبل از 2 دقیه به استارت تیم ها موظفند در جای خود قرار گیرند.
تیمهایی که دیر به منطقه استارت می رسند بسته به نظر استارتر ممکن است اجازه شروع نداشته باشند یا ممکن است کارد زرد گرفته در مسابقه شرکت کنند.
65- زمانی که تیمها در سرجای خود قرار گرفته و الاینر آماده باشد استارتر مسابقه را آغاز می کند
تعیین این که تیم ها دقیقا در یک ردیف قرار دارند به عهده الاینر است.
تعیین اینکه هنگام استارت تیمی زود تر از بقیه حرکت کرده یا نه به عهده الاینر است.
اگر بعد از صدور دستور حرکت الاینر متوجه خطائی گردد به استارتر اعلام نموده و مسابقه از نو آغاز می شود به نفرات خاطی کارت زرد داده می شود.
به قایقهایی که دو بار کارت زرد بگیرند کارت قرمز نشان داده شده از دور مسابقات حذف می شوند.
هنگامی که استارتر اعلام ( 2دقیقه به استارت) می کند
تیم ها موظفند در محل پل شناور حاضر باشند
اعلام زنگ خطری است برای هشیاری تیمها تا اماده مسابقه باشند.
ورزشکاران لباسهای اضافه خود را بیرون می آورند
- پس از آن استارتر شروع به خواندن اسامی نفرات به ترتیب قرار گرفتن در لاین ها می کند.
زمانی که حضور و غیاب انجام می شود استارتر دیگر توجهی به آماده بودن یا نبودن تیمی نمی کند.
با فرمان attentin go مسابقه آغاز می شود.
هنگام فرمان اول استارتر پرچم قرمزش را بالا می برد و با فرمان دوم پایین می آورد.
استارت با استفاده از چراغهای راهنما نیز امکان پذیر است (فرمان اول چراغ قرمز روشن می شود فرمان دوم چراغ سبز)
در شروع سریع استارتر بعد از اطمینان از آمادگی تیمها بدون خواندن اسامی فرمان شروع می دهد. قبل از فرمان استارتر باید شروع سریع را به اطلاع تیم ها برساند.
66- اگر بیش از یک تیم هنگام شروع قبل از فرمان دوم خط شروع را رد کنند به آنها کارد زرد داده می شود و مسابقه دوباره آغاز می شود.
67- اگر تیمی که کارت زرد گرفته یا اخراج شده است اعتراض نماید داوران استارت لازم است سریعا به اعتراض وی بررسی نموده نتیجه را همان موقع اعلام نمایند.
68- اگر در 100 متر اول تیمی با نشان دادن دست در معرض خطر یا آسیب باشد در اینصورت مسابقه متوقف می شود به وضع تیم مذکور بررسی می شود و مسابقه از نو شروع می شود.
69- در طول مسابقه در لاین خود باقی بمانند
پاروهایشان نیز در از خط لاین عبور نکند
اگر تیمی سر راه تیم دیگری قرار گیرد جریمه خواهد شد.
70- اگر داور مسیر براین عقیده باشد که تیمی در لاین دیگری مزاحمتی ایجاد کرده است آن تیم را اخراج می کند
اگر پارو یا قایق دو تیم با هم برخورد کند داور مسیر باید تشخیص دهد که خاطی کیست و حتی بدون کارت زرد قبلی شخص را اخراج می کند.
نتایج مزاحمت
اخطار برای یک تیم
متوقف کردن تیم
داور را از خطر آگاه کردن
اطلاع وضعیت نامطلوب
اخطار برای یک تیک
اگر تیمی در شرف ایجاد مزاحمت باشد داور مسیر پرچم سفیدش را بالا می برد و اسم تیم مذکور را صدا می زند.
جهت سلامتی و ایمنی بقیه شرکت کنندگان ممکن است داور مسیر با برافراشتن پرچم سفید قایقی را از ادامه مسیر متوقف کند
قایقها در صورت ایجاد وضعیت نامناسب می توانند داور مسیر را مطلع نمایند و داور به وضعیت رسیدگی می کند.
همیشه اولیت اول از میان برداشتن وضعیت نا مطلوب و استرداد شانسهای برابری برای تیمهاست و اولیت دوم وضع هرگونه جریمه
71- هر گونه مشورت و راهنمایی با استفاده از هر گونه لوازم الکتریکی یا فنی ممونوع است
72- هر گاه تیمی نوک قایقش را از خط پایان عبور دهد آن تیم آن مسابقه را به اتمام رسانده است.
زمانی مسابقه به پایان می رسد که داور مسیر با برافراشتن پرچم سفید یا قرمز اعلام اتمام مسابه کند.
داور مسیر باید منتظر تصدیق داور پایان بماند. بدین معنی که بعد از براراشتن پرچم سفید داور پایان نیز در صورت تصدیق پرچم بالا می برد.
بعد از پایان مسابقه اگر اعتراضی بود داور مسیر بررسی می کند ممکن است با داور خط پایان نیز مشورت کند.
اگر اعتراضی از جانب ورزشکاران نبود داور فینیش جهت اعلام نتیجه اقدام می کند
73- اگر تیمی مدعی بود مسابقه اشکالی داشته است ممکن است بلافاصله پس از پایان مسابقه و قبل از ترک منطقه پایان با بلند کردن دست اعتراض کند که داور در این مورد بررسی نموده تصمیم لازم را خواهد گرفت.
ممکن است اعتراض تیم را نپذیرد (پرچم سفین نشان دهد)
ممکن است اعتراض تیم را بپذیرد (پرچم قرمز نشان دهد)
ممکن است مجبور باشد در جستجوی اطلاعات بیشتری در خصوص اعتراض انجام گرفته باشد در این صورت جمله (مشروط به اعتراض) از سوی داورین اعلام خواهد شد.
74- در صورتی که دو پاروزن باهم خط را قطع کنند نتیجه مساوی اعلام می شود.
اگر یکی از این دو باید به دور بعد راه پیدا کند می بایست بین دو قایق مسابقه مجدد با طی کل طول مسیر انجام شود.
اگر دو تیم مساوی به دور بعد صعود می کنند مسابقه دیگری برگزار نخواهد شد
75- بعد از اعلام نتیجه اگر تیمی نسبت به نتیجه معترض بود ممکن است کتبا اعتراض نماید
زمان تسلیم شکایت نامه نباید بیش از یک ساعت بعد از اعلام تصمیم داور باشد
مبلغ مشخصی باید جهت شکایت نامه بپردازد
هیات داوران موظفند تا 2 ساعت بعد از آخرین مسابقه آن روز نتیجه را اعلام نمایند.
76- پس از تصمیم هیات داوران ممکن است موارد زیر انجام شود
توبیخ - کارت زرد (برای دور بعد) - تنزل
کارت قرمز (از تمامی دورهای بعدی) - سلب صلاحیت از مسابقات بعدی
مسابقه مجدد (برای تعدادی از تیمهای مسابقه مربوطه)
77- بعد از اعلام نتیجه شکایت تیم خاطی می تواند طی همان روز منحصرا به کمیته اجرائی فرجام خواهی کند.
78- هر داوری که به مدت 3 سال داور ملی باشد ممکن است داور بین المللی شود.
باید فرد ازقوه بینائی و شنیداری عالی برخوردار باشد
فرد باید امتحانات برگزار شده فیسا را پشت سر گذارد.
اعتبار گواهی نامه بین المللی فیسا 4 سال است.
زمانی که داوری در سمینار داوران شرکت می کند گواهی نامه اش به طور خودکار برای 4 سال دیگر تمدید می شود.
79- رییس هیات داوران
استارتر
الاینر
داور مسیر
داور فینیش که یکی باید داور اصلی باشد.
اعضا کمیته کنترل که یکی باید اصلی باشد.
اعضای هیات داوران در مسابقات بین المللی توسط کمیته برگزار کننده تعیین می گردند.
در بقیه موارد هیات داوران توسط کمیسیون داوران فیسا تعیین می گردند.
80- هیات داوران باید مطمئن شود که کلیه تیمها تحت شرایط یکسانی مسابقه می دهند.
81- هیات داوران موظفند به طور مرتب موارد مختلفی از قبیل لوازم فنی و محل مسابقه را بررسی نمایند.
82- متشکل از رئیس هیات داوران و دونفر از هیات داوران می باشد.
اسامی داوران باید هر روز در مناطق مربوط به استقرار قایقها نمایش داده شود.
هیات رئیسه داوران در مورد شکایتها رای خواهند داد
83- رئیس هیات داوران باید وظایف هیات داوران تعیین نماید.
باید فعالیت های اعضا را تحت کنترل داشته باشد
ریاست جلسات داوری به عهده رئیس هیات داوران است
از همکاری هیات داوران با کمیته برگزار کننده اطمینان حاصل کند
معمولا رئیس کمیسیون داوران فیسا رئیس هیات داوران می شود.
84- در مسابقات بین المللی رئیس هیات داوران در مواردی که مسابقه یا جلسه ای به تعویق می افتد شخصی را جهت پی گیری تعیین می کند
در مسابقات دیگر این امر به عهده کمیته اجرائی می باشد.
85- ایمنی و سلامت پاروزنان جزء اصلی نگرانی داوران در تمام طول مسابقه باید باشد.
86- جریمه هایی که توسط هیات داوران تعیین می گردد:
توبیخ
کارت زرد (کارت زرد برای دور بعدی)
تنزل
کارت قرمز (اخراج از دورهای بعدی همان مسابقه)
عدم صلاحیت (از تمامی مسابقات سالهای بعد)
87- رئیس هیات داوران و رئیس هیات برگزار کننده بعد از مسابقه می بایست گزارش خود را در فرمهای مخصوص بنویسند هرگونه حادثه رویداد یا مشاجراتی که بوجود آمده باید نوشته شود. 7روز بعد از مسابقه برای این منظور فرصت وجود دارد
88- داورهای خط استارت باید از صحت پروسه استارت مسابقه اطمینان حاصل کنند.
استارتر
باید قبل از شروع از صحت وسایل و امکانات حاضر مطمئن شود
استارتر و الاینر باید با پاروزنان از علائم بصری استفاده نمایند. در صورت نیاز باید به زبان انگلیسی با پاروزنان صحبت نمایند.
در صورتی که باد موجب شود برقراری عدالت در مسابقه با مشکل مواجه گردد می بایست استارتر اوضاع را به رییس هیات داوران اطلاع دهد.
استارتر لازم است زمان های 5دقیقه 4دقیقه 3 دقیقه 2دقیقه به استارت را اعلام نماید.

الاینر
ارتباط تلفن و بی سیم را چک کند
بصف کردن قایقها: زمانی که همه قایقها در یک خط قرار گرفتند پرچم سفید خود را بالا می برد.
در صورت شروع اشتباه از سوی پاروزنان الاینر با پرچم قرمز موضوع را به اطلاع استارتر و داور مسیر می رساند.
89- وظیفه داور مسیر هدایت صحیح مسابقه و امنیت و ایمنی پاروزنان است
بغیر از مسائل مخصوص استارت، حق تقدم بین داور مسیر و استارتر و الاینر با داور مسیر است
تاسیسات مربوط به مسیر مسابقه را بررسی نماید و علاوه بر آن مطمئن شود هیچ مانعی در سر راه ورزشکاران قرار ندارد.
قایق داور مسیر در هنگام استارت در کنار الاینر قرار دارد او حق دارد شروع مسابقه را با پرچم قرمز تکرار کند. در طور مسابقه باید جایی قرار بگیرد که مطمئن باشد همه صدایش را می شنوند و زمانی از ورزشکاران سبقت می گیرد باید مواظب موج ایجاد شده باشد.
نوع مسابقه: تصمیم داور مسیر باید با توجه به رده بندی تیمها باشد.
در طول مسابقه جهت برقراری ایمنی ورزشکاران باید با نشان دادن پرچم سفید و فرمان STOP از هر گونه تصادفی جلوگیری کند
داور مسیر باید در زمانهایی که قایقی غرق می شود از حضور به موقع مسئولین نجات اطمینان حاصل کند.
تصمیم گیری در مورد ادامه یا توقف مسابقه در شرایط بد جوی به عهده داور مسیر است.
لباس داور مسیر باید به گونه ای باشد که ورزشکاران او بشناسند.( ژاکت سورمه ای، پیراهن آبی، کراوات فیسا، شلوار های خاکستری)
90- ترتیب عبور قایقها از خط پایان را تعیین می کنند و مسئولیت تصدیق نتایج مسابقه بعهده آنهاست.
وظایف داوران خط پایان:
تعیین ترتیب عبور قایقها از خط پایان
اطمینان از این که داور مسیر پرچم سفید نشان داده است. و در جواب داور مسیر پرچم نشان دهد
به ثبت نتایج روی برگه های مخصوص فیسا بپردازد
داور ارشد خط پایان باید برگه ها را امضا کند
طرز نشستن داوران خط پایان به صورت پشت سر هم و هرکدام در موقعیتی بالاتر از نفر جلویی است
حداقل باید دو نفر باشند که یکی ارشد است.
هنگام رد شدن قایقها برای بهتر مشاهده کردن زمان عبور بهتر است یکی از چشمانشان را ببندند. و کرنمتر را فشار دهند.
زمانها باید تا صدم ثانیه ثبت شود.
در صورت نیاز باید از فوتوفینیش استفاده کرد.
91- کمیسیون کنترل از بدون اشکال بودن لوازم تیمها اطمینان حاصل کند
در تست دوپینگ همکاری کند
وظایف کمیسیون کنترل:
تغییرات تیم قبل از مسابقه
تعیین جایگزین برای پاروزنانی که در طول مسابقه مریض می شوند
وزن ویژه ای که توسط سکاندار حمل می شود.
وزن کشی شرکت کنندگان در مسباقت سبک وزن
همکاری در تست دوپینگ
هویت ورزشکاران باید هنگام نشستن در قایق مشخص شود
92- مبارزه علیه دوپینگ توسط قانون جهانی ضد دوپینگ تعیین شده است که کنگره فیسا به طور رسمی آنرا به عنوان قوانین حاکم بر فیسا پذیرفته است
گاهی ممکن است ممنوعیت فرد را برای شرکت در همه مسابقات آتی در برگیرد.
93- کلیه این قوانین از سوی کنگره فیسا لازم الاجرا می باشد.


ترجمه و خلاصه برداری: مجتبی صفائی